"Αλλά χριστιανοί μου, τι θεοσίδερα είναι εκείνα;" !

Δείτε και άλλα θέματα στην ενότητα:
Γέφυρα Τρικκαίογλου - Τρίκκαλα


Η γέφυρα Τρικκαίογλου και η περιπετειώδης ιστορία της...

Η ιστορία μιας γέφυρας που ήταν και είναι μια από τις πιο "ζωντανές" σε κυκλοφορία γέφυρες της πόλης.




Συνδέει την συνοικία Τρικκαίογλου δυτικά της πόλης και στην έξοδό της προς Καλαμπάκα με την ανατολική της πλευρά που μέσω της σημερινής οδού Σαράφη οδηγεί στο κέντρο της...



Το πέτρινο γεφύρι του Τρικκαίογλου

Σύμφωνα με την παράδοση φέρεται να κατασκευάστηκε κατά τους βυζαντινούς χρόνους.

Στο ύψος του σημερινού αντλιοστασίου υπήρχε πέτρινη γέφυρα με έξι (6) τόξα.


Το πέτρινο γεφύρι του Τρικκαίογλου σε γκραβούρα


Ηταν και αυτό ίδιο με τις άλλες πέτρινες γέφυρες που ήταν από το κέντρο της πόλης και προς τα επάνω, και σωζόταν ημικατεστραμμένο μέχρι το 1887.


 Η ξύλινη γέφυρα

Προτού κατασκευασθεί η σιδερένια γέφυρα, υπήρχε ξύλινη γέφυρα η οποία πρέπει να κατασκευάστηκε περί τα τέλη του 19ου αιώνα.


Εικόνα της ξύλινης γέφυρας, από παλιό κάρτ ποστάλ.
Απέναντι η μάνδρα με την είσοδο της ιδιοκτησίας του Αθ. Κουτσαριώτη όπου σήμερα το γωνιακό οικόπεδο απέναντι από το πρατήριο Πιάζα


Με το πέρασμα του χρόνου και με την πλημμύρα του 1907 παρασύρθηκε από τα ορμηρικά νερά, απέμειναν τα βάθρα της να προεξέχουν λίγο έξω από το νερό.


Στη φωτογραφία Τρικαλινοί με φόντο τη γέφυρα από την οδό Αμαλίας και στο βάθος το διώροφο σπίτι  ιδιοκτησία Χρόνη.

Ένα κομάτι του Ληθαίου από την γέφυρα του Αγίου Στεφάνου μέχρι την γέφυρα Τρικκαίογλου


Άλλη εικόνα της γέφυρας με το Ληθαίο στη φωτογραφία και αριστερά η οδός Λάκμωνος όπως ήταν παλιά.



Η σιδερένια γέφυρα του 1910


Η σιδερένια γέφυρα
κατασκευάσθηκε στις αρχές του αιώνα μας και την πρώτη καταστροφή της την έπαθε το 1941 με την υποχώρηση των Άγγλων και ξανάγινε πάλι όπως ήταν στην κατοχή από τους Ιταλούς.




Περιπετειώδης η κατασκευή της

 
Kακοτεχνία;
"Ενέργειαι δια την στερέωσιν" περιγράφει το «Θάρρος» σε σχόλιο του, την Πέμπτη 14 Ιουλίου 1911.





Σχόλιο στην εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ"

"Ήταν σιδηροδρομική και άχρηστος και μας την φέραν εδώ"...!

Ήργησαν ν' αρχίσουν την σύνδεσην της γεφύρας Τρικκαίογλου αλλά μας κάμνουν μίαν γέφυραν η οποία θα κοσμήση την πόλιν έξοχα.
Μα την αλήθειαν κάπου αλλού ήτο να χρησημοποιηθεί ως σιδηροδρομική και μάλλον  περίσσευσε.

Δια να μην πηγαίνη λοιπόν χαμένη την εβαρκάρησαν εδώ και το νοστιμώτερον την έστησαν.

Αλλά χριστιανοί μου, τι θεοσίδερα είναι εκείνα;

Γέφυρα πόλεως στενωτάτη χωρίς κιγκλίδας κομψάς και πυκνάς.
Αν βάλουν και πεζοδρόμια η διέλευσις κάρρου ή αμάξης αποβαίνει αδύνατος.
Εντεύθεν πηγάζουν δύο ερωτήματα.
Ο εργολάβος ετοποθέτησε γέφυραν ουχί ομοίαν με τας υποχρεώσεις του και το σχέδιον η το δημόσιον μας έκαμε γέφυρα όποια του επερίσσευε;
Οιανδήποτε και αν συμβαίνει με την γέφυραν αυτήν έστησαν έναν όγκον ακατέργαστον καταστρέφοντα την αισθητικήν της πόλεως.
Και δι' όλα αυτά που θα διαμαρτυρηθώμεν;


Εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ" των Τρικκάλων 14-6-1909


Γκρίνιες στον τύπο και προτάσεις για να διορθωθεί με παρεμβάσεις


Εφημερίδα "ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΣ"

Εν τούτοις επί δεκαετίες ολόκληρες μετά, αυτή η γέφυρα, παρέμεινε προβληματική, μέχρι την πτώση της την 21η Ιουνίου του 1973 και την κατασκευή της σημερινής σύγχρονης.



10ετία του '50, Τρικαλινές ποζάρουν στο φακό, με φόντο την γέφυρα





Καταστράφηκε στις 21-6-1973

Η γέφυρα το 1973 από διέλευση μεγάλου φορτίου (βυτίο με λυωμένη πίσσα) έσπασε στη μέση, σκοτώθηκε δε ένας συμπολίτης που περνούσε εκείνη τη στιγμή, τραυματίσθηκε δε ένα ακόμη άτομο.





Η σημερινή γέφυρα


Κατατασκευάστηκε δύο χρόνια μετά, το 1975


Στη φωτογραφία η καινούργια γέφυρα.








 Επιμέλεια:
Νίκος Μουτσίκας

Πηγές:
Εφημερίδα "Θάρρος" των Τρικάλων
Εφημερίδα "Αναγέννησις" των Τρικάλων
"Εργατοτεχνική" - Κώστας Κατσαρός
"Τα Τρίκαλα άλλοτε και τώρα" - Νεκτάριος Κατσόγιαννος
Προσωπικό αρχείο
Κράτα το Κράτα το Κράτα το Κράτα το

 

 

Επιστροφή